TAG A —— X 2E At 1924-1925 # R AL &

Henry George Wandesforde Woodhead, CBE
Journalist / Author / Tientsin Rotary Club President 1924-1925

By Herbert K. Lau (¥]#=2) (Rotary China Historian)
15 March 2020

Henry George Wandesforde Woodhead ( iz 4%, /# ), CBE, (27 November 1883-1959),
Briton, was one of the 24 charter members and then later President in 1924-1925 of the
Rotary Club of Tientsin (® ;24 #4+), Republic of China (* # & ).

The Tientsin Rotary Club was a member club of Rotary International, Charter No. 1444,
and in point of seniority came next to the Shanghai Rotary Club (_} /& # #4+). Informally
founded late in 1922, it was officially elected a member of Rotary International on 10 May
1923, as the second Rotary Club formed in the Republic of China. Its origin was quite
spontaneous. Two leading Americans, a doctor and a lawyer, first talked the matter over
and later eight Americans, one Briton, and one Chinese met and agreed to organize a Rotary
Club. Astheyears passed the Club became more and more cosmopolitan. Its headquarters
were at the Astor House Hotel (484 + 4<Jt), at Victoria Road (‘& % 4|3 i) (now Jiefang
Lu f#7*x#.) in the British Concession, where the Club met every Thursday at 12:30 p.m.

During the Sino-Japanese War (1937-1945), the Club was once terminated on 31
December 1943, and then was re-chartered on 27 March 1946. Regrettably, the Rotary Club
of Tientsin was ultimately terminated on 16 October 1951 due to unfavorable social and

political environment.


http://baike.baidu.com/picture/868229/868229/0/738b4710b912c8fc5379f4ebfe039245d6882109.html?fr=lemma&ct=single

Brief Biography

Henry George Wandesforde Woodhead was born on 27 November 1883, in Devonport,
England, son of Lieutenant Thomas Wandesforde Woodhead, R.N., and Jessie Leith (Weir)
Woodhead. He married Miss Florence Louise Hamlin in Shanghai of the Ch’ing Empire ( +
7# B /5), on 30 September 1908. Other than Rotary Club, Woodhead had been former
Chairman of Tientsin Club; Chairman of the British Residents’ Association; member of
Committee of China Association; member of Shanghai Club and Shanghai Country Club, and
the Thatched Hose Club, London.

Woodhead was educated at Brighton College, East Sussex, England, and went to the
Ch’ing Empire to join the editorial staff of the {North China Daily News) in December 1902.
During his long journalistic career he was on the staff of the (North China Daily News) ,in
1902-1911; acting correspondent for Reuters (# i% 4+) at Peking (Beijing) (# » ) from May to
November, 1911, during the Xinhai Revolution (¥ 7% & ¢ ); Editor of the ( Peking and Tientsin
Times) (» ;‘i*ﬂi # 4 4F) in 1911-1912, and in 1914-1930; joint founder and Editor of {China

Year Book) (¥ ##& % %% % )in1912.

In the February 1925 Issue of (The Rotarian) magazine, there is such an introduction
about this {(China Year Book) :

The China Year Book (1924-25), edited by H. G. W. Woodhead, C.B.E., president of the
Rotary Club of Tientsin, and published by the Tientsin Press Limited, is literally packed with
information. This is the eighth issue of this book and contains many new features.
Practically every branch of knowledge receives attention in these pages, and the result is a
collection of expert opinion and observation invaluable to all whose business or professional

interests call for authoritative knowledge of things Chinese.

There are statistics on trade, railways, finance, education, military, and postal conditions;
the texts of the new construction, trade-mark laws and regulations, criminal procedure
regulations, the Sino-Russian agreements and declarations, and the Washington treaties and
resolutions. Special articles deal with international issues, the gold franc controversy,
Waihaiwei rendition, Canton customs, the Chinese Renaissance, labor in China, and Chinese

politics.

This general survey of Chinese conditions and regulations will be most helpful to
travelers and business men of other lands, since there are many cases in which such data
cannot be secured from any other source. Governmental statistics are not yet fully

developed in China, and even the taking of a census is a matter of considerable difficulty.

2



i HE=CHTNA
YEAR BOOK

1919-20

WITH A MAP OF MONGOLIA

o

o7
<

LONDON
GEORGE ROUTLEDGE & SONS, LIMITED
NEW YORK: E. P. DUTTON & CO.

OCCIDENTAL
INTERPRETATIONS
OF THE FAR
EASTERN PROBLEM

H. G. W. Woodhead




Woodhead was the inaugural Editor of the (Peking Gazette) (» #F)in 1913-1914. The
(Peking Gazette) was an official bulletin published with changing frequency in Peking until
1912, when the Ch’ing Empire fell and the Republican China was born. The translated name,
as it is known to Western sources, comes from Ming Empire-era Jesuits, who followed the
bulletin for its political contents. The ( Peking Gazette ) became a venue for political
grievances and infighting during the reign of the Wanli Emperor (§ /& + ) in the late Ming
Empire (+* # K]), when literati factions would submit politicized memorials that the Emperor
often abstained from reviewing. From around 1730, the publication was in Chinese called
Ching Pao ( = 3F ), literally “the Capital Report”. It contained information on court
appointments, edicts, and the official memorials submitted to the emperor, and the decisions

made or deferred.

Author J. C. Sun in his book { Modern Chinese Press ), published in 1946, said the Gazette
seemed to have been designed entirely for officers of the Chinese Government, and its
publication to the people was merely by connivance contrary to law, as was formerly the case
with regard the publication of parliamentary speeches in England. The recommendation of
individuals for promotion, the impeachment of others, notices of removal from office and of

rewards or degradations---these were the chief topics which filled its columns.

Contrary to a sometimes voiced belief, the {Peking Gazette) was not a newspaper, but a

government bulletin, although it might be considered a distant precursor:

(The East Asian Press) was studied relatively late in the West. One of the reasons is
that newspapers did not exist in China, Japan, and Korea until these countries opened to
Western influences. There were certainly forerunners of newsprint also in the indigenous
tradition, like the famous (Peking Gazette) (Jingbao) which is often claimed to be oldest
newspaper of the world. We find numerous little articles in Western papers on the Jingbao,
usually from secondary or tertiary sources; they do not take into account that this gazette had
limited circulation and that it just contained edicts and decrees---thus it does not fit the

modern definition of newspaper. But it definitely was a forerunner of newsprint.

Afterleaving the ( Peking Gazette) , Woodhead served as North China correspondent for
the {(London Morning Post) in 1913 until 1930, and Editorial Associate of the (Shanghai
Evening Post and Mercury) (+ % g637).

Woodhead was a productive author. Publications by Woodhead include (The China
Year Book) , fourteen issues; {The Truth About the Chinese Republic) , {Occidental

Interpretations of the Far Eastern Problem) (Norman Waite Harris Memorial Lectures at the



University of Chicago); (Problems of the Yangtze) , and numerous pamphlets on China’s
international problems. He was regarded as one of the foremost authorities on political
conditions in the Far East.

During 1903-1904 Woodhead was a member of the Shanghai Volunteers and Fire
Brigade and during 1915-1917 he was a member of the Tientsin British Volunteers. For
services rendered to the Allied cause in the First World War he was appointed Commander
of the Most Excellent Order of the British Empire (C.B.E.) by George V, King of the United
Kingdom and the British Dominions, and Emperor of India. Woodhead was decorated
Chevalier of the Order of Leopold II by King of Belgium; and also was conferred Medaille de
la Reconnaissance Francaise (d’argent) by the French Government.

List of some publications by H. G. W. Woodhead

=

(The China Year Book) 14 issues / 1921-1939

(Oriental Affairs: A Monthly Review)

(The Present State of China: Being a Series of Articles) 1923
(The truth about the Chinese Republic) 1925

(Missionary, Merchant, and the Treaties) 1926
(Extraterritoriality in China: The Case Against Abolition) 1929
(A Visit to Manchukuo) 1932

(A Journalist in China) 1934

© ®W o e kWP

(Adventures in Far Eastern Journalism: A Record of Thirty-three Years’ Experience)
1935
10. (Shanghai and Hong Kong) 194x
11. {My Experiences in the Japanese Occupation of Shanghai) 1943

oy

German Concession, Tientsin




H. G. W. Woodhead — Opinionated and Prolific

Paul French / 1 August 2019

I have written about H. G. W. Woodhead a few times, most expansively in my history of
foreign correspondents in China between the Opium Wars and 1949, (Through the Looking
Glass) (Hong Kong University Press, 2009). But I’'d never seen a photo of him---now I see
that the Historical Photographs of China web site has at least two. So I thought it
worthwhile offering up my short biography of Woodhead’s adventures in the Chinese treaty
port media in the first half of the twentieth century...

Henry George Wandesforde (“H.G.W.”) Woodhead arrived in China in 1902. He
obtained a position as the editor of the (Peking Daily News) (which included the old Chinese
Public Opinion) whose header stated “Impartial But Patriotic” and always started with the
latest imperial edicts. Woodhead was to rule the roost at the {Peking and Tientsin Times )
as well as becoming the most well-known and influential foreigner in Tianjin for several
decades.

The paper invariably reflected his strident opinions on China and the world and from the
start promised to “... be essentially British”, a virtue Woodhead staunchly upheld. Much
later, in 1936, (Time) magazine described him as “hard hitting” and “suave”, though J. B.
Powell’s {China Weekly Review) opted for “die-hard”, which was not meant in an overly
complimentary way. Woodhead was a long-time friend of former (London Times) war
correspondent Henry Thurburn Montague Bell, who had covered the Boer War and then
became a long-standing editor of the {(North China Herald) and the {North- China Daily
News) . He was also a prolific editorialist, was well known as a China Hand in Beijing,
Shanghai and Tianjin and wrote the 1929 book { Extraterritoriality In China: The Case Against
Abolition) , which was really just a collection of his articles expressing his trenchant views

6



on the subject from the paper. This title also pretty much summed up Woodhead’s political
attitude to both China and the Chinese which accounted for the uncomplimentary opinions
of people like Powell who were anti-extraterritoriality. H. T. Montague Bell was also well
connected in London due to his being the brother-in-law of the editor-in-chief of the Times.
In the 1920s Woodhead launched a campaign to try to stop Britain from spending its
Boxer Indemnity monies (the reparations forcibly paid by the Chinese government to Britain
and other foreign powers after the Siege of the Legations) on promoting education in China
as he believed that the schools and colleges of the country were little more than breeding
grounds for revolutionaries and anti-foreign, anti-extraterritoriality sentiment. When it
was reported that a Chinese mob had stormed the British Concession in Hankou and that the
British government had seemingly caved in and handed the territory back to China,
Woodhead fumed that “The principle of extraterritoriality is at stake” and urged Britain to
remember the (Treaty of Tianjin) that guaranteed the treaty ports system and to oppose the
government. On another occasion, he declared that Britain should have conquered China
rather than India in order to ensure the country was well run. He regularly fulminated
against America for its “Open Door” trade policy towards China which, he believed, would
undermine Britain’s “Most Favoured Nation” status---a status it has to be said which had
been forced at gunpoint on the Chinese. Brian Power, a young boy in Tianjin at the time
recalled in his memoir (Ford of Heaven) : “When Woodhead spoke Washington trembled ...
By the time Woodhead’s outbursts reached England, Whitehall, too, must have trembled”.
This was probably overestimating Woodhead’s influence somewhat but, on the other
hand, he was equally tough in criticising many foreign businessmen, accusing them of
becoming wealthy off the back of child labour and low wages. He also had a major influence
on Tianjin’s civiclife. He had urged the formation of the Watch Committee, an ad hoc group
that sought to patrol and protect the foreign concessions, and he was a founding member of
the Tientsin Club, which provided him with a lavish send-off dinner when he finally left the
city.
Woodhead remained a vibrant and dedicated editorialist, moving on in the 1930s to be
an editorial associate of the (Shanghai Evening Post and Mercury) and editor (from 1934)
of the quarterly journal (Oriental Affairs) . Power recalled that foreigners in the city were
“stunned” when Woodhead announced his departure to Shanghai. Tributes to the great
editor, which resembled obituaries, poured into the paper. Power believed that, despite his
“Bully Pulpit-style” of editorialising, Woodhead’s lasting impression on Tianjin was his
defence of the rights of car drivers. He accused the Chinese of being “primitive” for opposing
the rise of the car. It seems that an unresolved incident between Woodhead and a rickshaw
puller after a collision was the cause of his repeated diatribes against Chinese car drivers.
Woodhead and the Times did provide work for some young reporters who would later
become better known. In 1921 a young Owen Lattimore passed through. His parents were

7



living in Tianjin but were about to move back to America. Lattimore met Woodhead who
offered him a job at the paper which the young American accepted as he thought it would give
him an opportunity to develop his literary interests. However, he was to be disappointed as
he was given few opportunities to investigate and write stories of his own, spending most of
his time proofreading. He lasted a year before returning to work for his old employers, the
traders Arnhold and Company, on a larger salary and at their Tianjin branch before becoming
one of America’s foremost China Hands and experts on Mongolia. ~After Lattimore, a young
Israel “Eppie” Epstein, later to become a senior member of the Communist Party of China
and remain in Beijing supporting Mao and the revolution, started his journalistic career on
the paper in the 1930s when he was barely 15 years old. Epstein had been born in Poland
but his family escaped from the Russian Revolution and fled to Tianjin where he attended
American-run schools before becoming a cub reporter.

Woodhead appeared all-powerful in Tianjin between the world wars, though he did have
some competition. The {North China Commerce) newspaper was established in 1920 as an
English-run weekly but didn’t last long while the American-owned (North China Star) was
also published in Tianjin. This was real competition---the American State Department
estimated the paper’s daily circulation in 1921 as 2,500, more than double Woodhead’s

(Peking and Tientsin Times) , but also noted that the Star was far less influential than
Woodhead’s paper which to men like Woodhead was what really counted.

Woodhead (right), with other fire brigade volunteers, Ladder Company Number 1, Shanghai, c.1902-1907.

8



September 1903--George Woodhead with bicycle on Zekawei Road, Shanghai.

;}t\\"“g & Tientsiy Dinm
"

Vo LaNo 1 TIENTSIN, WEDNESDA Y, (0 TOBER far, I%03 Fascr 10 coars

m 1 “Cc T moTELS.
THE
L. ASTOR l'lTOlliSNE‘.T :ll?'TEL. Ltd
e Tk e o 3 i bty b

70 well furnished Bedrooms, Billlard, Dining

lGENERAL S and Mdlu Rooms,

OUTFITTERS’ !:n-vy. nuom:‘;dnu;ub lor :r';t:ucn
HOUSE S e i gl gy s
FURN!SHBéS * D'ARC'S NEW HOTEL,
y’ Tientsin.

DECORATORS :HOTEL DES COLONIES,

AND vorr Nav de Frane and Koo &0 Amivonts

s
m“T’RACTOR& <l furm ahed ldro»ﬂ Diming Koom, Buffet and

m-rnouolom BY ELECTRICITY.
Estimates, Plans and wms AND LIQUORS OF THE BEST QUALITY.

FAIVATE AND PUBLE RARS

2 YERMS : From $4. per day.
e TONGKU STATION HOTEL
on application. | »"“‘.""_'."“”_‘_',_ ’,'_" s i hr

.-.n-nunm" oo da

A LH Jaques& co HOTEL DES COLONIES,
- Victoria Road, HOTEL DE LA PAlx

Tientsin. - e arat i
s 5 r o ol
- CABLE ADDRY 5 et e o o o ;.;WT;-T‘ .::-::
CATACOMB. A Laumay, P

(Peking and Tientsin Times ) (# /£ # 7 #Z 4 5F)

9



hegiﬂtghmé Cvening Post f

anb m‘rmm wzaemax "Tff‘ 5y

M—x.f..-l-, September 27, 1938

N0 IR RS

Appeal To Der Fuehrer

M-I-lhh(l\-ul'l'-!«-l‘—*'
l‘tht

' France Prepares Ehﬂer Insists
Paris Welmcs Prmdmls Appeal

- 'mmnls READY
- | FOR EMERGENCIES

TR
il

iy

ld,” Says Hitl

W Last Territorial Cl
«In Europe, Germans

POW ERFUL RLI

Grimly For War, SUDETEN | ARMY PREPAJ

! Aerial Defense

Control Or W: %

Deel

'l "i‘ﬂlu;r 171

ITERNG TER HO SE. Ko

1 UI' HRER ASS

M
My l‘-lb-«-l ll An Eml

o RACIAL momsns §




